Totalt antall sidevisninger

onsdag 17. juni 2009

Digitale kundemottagere



Det er mye med den såkalte moderne verden jeg ikke liker. Det er for eksempel ikke særlig morsomt at absolutt alle handelsvarer etter de siste normene må være pakket sirlig inn i plast før en potensiell kunde kan ta i dem. De siste rapportene tyder også på at det mest sannsynlig er meget farlig å drikke melk av fargede glass og jeg klarer meg lenge uten å lese hva Farmendeltagere mener om ysting av ost. Jeg vil helst ikke vite noe om Trygve Hegnars privatliv. Men Norges største avis mener bestemt det er om å gjøre at jeg får opplyst på første side at han skal skilles. Det er meg knekkende likegyldig hva Ellen eller Ragnar, eller hva de heter på en øde øy nå for tiden, tenkte da de ble kastet ut av fellesskapet og hvordan tror jeg det er å gå rundt i to uker uten å få vasket håret? Det tror jeg ingenting om.
Det finnes noen gode ting også selvsagt. Et av de bedre tiltakene er at det tidligere strenge forbudet mot å bevege seg utendørs i helgene, uten en god og fornuftig grunn, er opphevet. For ikke så altfor lenge siden var landet mer eller mindre stengt fra lørdag ettermiddag til mandag morgen og en god grunn var å gå til det offentlige badet med Sunlightsåpe og håndkle under armen. Søndag kom med slipstvang og all aktivitet måtte utsettes til kirkene hadde gjort unna sine mange ritualer. Skulle noe mot formodning gjøres denne dagen, var det sterke krav om å bevege seg i sakte kino og for all del unngå repriser og høye røster.
Men noe av det verste jeg vet i dag er alle firmaer som har funnet det økonomisk forsvarlig å innføre skikken med digitale kundemottagere. Dette er umåtelig populært og brer om seg. Det omtrent umulig å treffe på en stemme som er interessert i å høre hva jeg har å si. Disse nymotens maskinene har en lei tendens til å gjenta de skarve ordene de kan til det kjedsommelige og være totalt ute av stand til å ta i mot en enkel beskjed.
Telenor og NSB for eksempel, er mer opptatt av å senke kostnadene enn å få fornøyde kunder. De har på forhånd bestemt hva jeg skal spørre om og skulle jeg ha noe å tilføye ut over det, er det min egen skyld.
- Gjelder det oppkobling til internett, si internett.
- Nei for pokker. Jeg får daglig elektroniske tilbud om både Viagra og rimelige Rolexur. Det er ikke problemet. Jeg står her og venter på svar med et megadyrt mobilabonnement fordi fasttelefonen min er død som sprengt lutefisk.
- Faktura?
- Nei, lutefisk.
- Har du spørsmål om faktura…
- Glem for pokker fakturaen. Gi meg en summetone.
Så kommer det en remse med alt Telenor har å tilby meg. De er rangert fra tast en til tast tretten og ingen av tilbudene faller i smak denne dagen. Jeg ville bli meget glad om jeg kunne treffe et menneske.
- Vil du snakke med en kundebehandler, vent på svar.
- Tusen takk. Jeg går på kafé og spiser lunsj så lenge.
- Vi har for tiden stor trafikk….
NSB har hengt seg på denne trenden og lagt samtlige stasjoner i Norge inn i en telefonsvarer. Men enten er ikke fonetikk er deres sterkeste side, eller så er det noe galt med min artikulasjon.
- Jeg skal fra Moss til Trondheim.
- Voss? Gjenta.
- Moss.
- Voss? Gjenta.
- Klapp igjen. Jeg skriver et brev.
- Brevik?
Jeg er temmelig sikker på at telegrafen fungerte aldeles utmerket i sin tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar